Ortodonti ve Ortodontik Tedaviler

Ortodonti Nedir?

IMG_4544 (1)

Ortodonti dişsel ve iskeletsel bozukluklarının teşhis, tedavi ve önlenmesini amaçlayan bir bilim dalıdır. Bu uzmanlık alanı kapanış bozukluklukları (malocclusion) olan insanlara çözümler sunar.Ortodontik tedavi, dişlerin görüntüsünü ve verimini arttırmak için, dişlerin düzeltildiği veya hareket ettirildiği tedavi şeklidir. Kapanış ve çiğneme baskısını bütün dişlere yayarak çene ve dişetlerinin sağlığının devamlılığını sağlar.

Ortodonti başlıca amaçları:

• Dişleri düzeltmek,
  • Kapanış bozukluklarını düzeltmek,
  • Boşlukları kapatmak,
  • Diş ve dudakları yüz estetiğine düzgün konuma getirmek.

Ortodontik tedavi,  küçük çocuklarda çene gelişimine yardım ederek dişlerin doğru pozisyonlarda olmalarına yardımcı olurken, yetişkinlerde var olan çapraşıklık ve kapanış bozukluklarının düzeltilmesini sağlar.

Kapanış Bozuklukları

Çoğu bireyde dişlerde sıkışıklık, çapraşıklık veya düzensiz aralıklar gibi bozukluklar olabilir. Bazı bozukluklar estetik olarak kötü görünüme sebep olabilir, bunun yanında konuşma ve çiğnemede de sorun çıkarabilirler. Bu bozuklulara genetik etkenlerin yanında;

• Travma,
  • Parmak emme ve uzun süreli emzik ve biberon kullanma,
  • Süt dişlerinin zamanından önce kaybına

neden olabilir.

Travma

Düşme, çarpma, darp veya trafik kazaları sonucuna dişlerin çene kemiğinden ayrılması ve sonrasında tekrar yerine yerleştirilmesi sonucunda dişler çene kemiğine kaynaşır. Bu duruma “ankiloz” veya kökün kemiğe anormal kaynaması denir. Eğer bu büyümekte olan bir çocuğa olursa dişler düzgün hizalanamayacağından ileride çarpraşıklık meydana gelir.
105A3074
IMG_7269 (1)

Parmak Emme ve Emzik Kullanım

Bu tür kötü alışkanlıklar üst dişlerin alt dişlerin önüne geçmesi gibi kapanış bozuklukları yaratabilir.

Süt Dişlerin Erken Kaybı

Kaybedilen dişin boşluğunun daha gerideki dişler tarafından kapatılması nedeniyle daimi dişlerde sürme bozuklukları ve çapraşıklıklar meydana gelir.

Ortodontik tedaviler için muayene erken karma diş döneminde (8-9 yaş) olmalıdır. Ortodontik tedaviye erken yaşta başlamanın bir çok avantajı vardır. Bu dönemde çene kemiklerin gelişimi tamamlanmadığından çenelerin büyümesi yönlendirilebilmektedir.

Ortodontik tedavi hastalar tarafından genellikle estetik görünümü düzeltmek amacıyla başvurulan bir tedavi seçeneğidir. Diğer estetik tedavilerin yanında ortodontik tedavi uzun sürede diş ve çene şağlığına da katkı sağlar. Düzgün dişlerle diş fırçalama ve diş ipi kullanımı daha rahat olduğundan ağız hijyeni daha iyidir. Aynı zamanda diş konumlarının düzgün olması daha iyi fonksiyon ve fonasyon sağlar.

Ortodontik Tedaviler Sırasında Dikkat Edilmesı Gerekenler

Ağız Hijyeni

Yemek artıklarının diş yüzeyine daha rahat tutunabileceği bir alan hazırlayan braketler nedeniyle ağız hijyeni ortodontik tedavi sırasında çok büyük bir önem taşımaktadır. Düzgün ama çürüklü dişlere sahip olmak hiçbir şey ifade etmediğinden ortodontik tedavi sırasında ağız hijyeni maksimum düzeyde olmalıdır.

Tedavi Sürekliliği

Ortodontistinizin belirlediği zaman aralıklarında düzenli olarak randevuları takip etmek tedavinin uzamasını engelleyeceği gibi tedavi sırasında oluşabilecek komplikasyonları en aza indirger.

Uyum

Ortodontik tedaviniz sırasında doktorunuzun yeme içme, bazı aygıtların kullanımı gibi önerilerine birebir uymak tedavinin başarısını arttıracaktır.

Diş Hekimi Ziyaretleri

Ortodontiste giderken diş hekiminize gitmeyi de ihmal etmeyin. Gerek koruyucu (fluor tedavileri) gerekse rutin tedavileriniz için diş hekiminizi düzenli olarak yılda 2 kez ziyaret etmelisiniz.