ORTODONTİ VE ORTODONTİK TEDAVİLER

Ortodonti dişsel ve iskeletsel bozukluklarının teşhis, tedavi ve önlenmesini amaçlayan bir bilim dalıdır. Bu uzmanlık alanı kapanış bozukluklukları (malocclusion) olan insanlara çözümler sunar.Ortodontik tedavi, dişlerin görüntüsünü ve verimini arttırmak için, dişlerin düzeltildiği veya hareket ettirildiği tedavi şeklidir. Kapanış ve çiğneme baskısını bütün dişlere yayarak çene ve dişetlerinin sağlığının devamlılığını sağlar.

Ortodonti başlıca amaçları:

• Dişleri düzeltmek
  • Kapanış bozukluklarını düzeltmek
  • Boşlukları kapatmak
  • Diş ve dudakları yüz estetiğine düzgün konuma getirmek

Ortodontik tedavi,  küçük çocuklarda çene gelişimine yardım ederek dişlerin doğru pozisyonlarda olmalarına yardımcı olurken, yetişkinlerde var olan çapraşıklık ve kapanış bozukluklarının düzeltilmesini sağlar.

KAPANIŞ BOZUKLUKLARI

Çoğu bireyde dişlerde sıkışıklık, çapraşıklık veya düzensiz aralıklar gibi bozukluklar olabilir. Bazı bozukluklar estetik olarak kötü görünüme sebep olabilir, bunun yanında konuşma ve çiğnemede de sorun çıkarabilirler.  Bu bozuklulara genetik etkenlerin yanında;

neden olabilir.

Travma :

Düşme, çarpma, darp veya trafik kazaları sonucuna dişlerin çene kemiğinden ayrılması   ve sonrasında tekrar yerine yerleştirilmesi sonucunda dişler çene kemiğine kaynaşır. Bu duruma “ankiloz” veya kökün kemiğe anormal kaynaması denir. Eğer bu büyümekte olan bir çocuğa olursa dişler düzgün hizalanamayacağından ileride çarpraşıklık meydana gelir.

Parmak emme ve meme kullanım :

Bu tür kötü alışkanlıklar üst dişlerin alt dişlerin önüne geçmesi gibi kapanış bozuklukları yaratabilir.

Süt dişlerinin erken kaybı :

Kaybedilen dişin boşluğunun daha gerideki dişler tarafından kapatılması nedeniyle daimi dişlerde sürme bozuklukları ve çarpraşıklıklar meydana gelir.

Ortodontik tedaviler için muayene erken karma diş döneminde (8-9 yaş) olmalıdır. Ortodontik tedaviye erken yaşta başlamanın bir çok avantajı vardır. Bu dönemde çene kemiklerin gelişimi tamamlanmadığından çenelerin büyümesi yönlendirilebilmektedir.

Ortodontik tedavi hastalar tarafından genellikle estetik görünümü düzeltmek amacıyla başvurulan bir tedavi seçeneğidir. Diğer estetik tedavilerin yanında ortodontik tedavi uzun sürede dişve çene şağlığına da katkı sağlar. Düzgün dişlerle diş fırçalama ve diş ipi kullanımı daha rahat olduğundan ağız hijyeni daha iyidir. Aynı zamanda diş konumlarının düzgün olması daha iyi fonksiyon ve fonasyon sağlar.

ORTODONTİK TEDAVİLER SIRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Ağız Hijyeni :

Yemek artıklarının diş yüzeyine daha rahat tutunabileceği bir alan hazırlayan braketler nedeniyle ağız hijyeni ortodontik tedavi sırasında çok büyük bir önem taşımaktadır. Düzgün ama çürüklü dişlere sahip olmak hiçbir şey ifade etmediğinden ortodontik tedavi sırasında ağız hijyeni maksimum düzeyde olmalıdır.

Tedavi Sürekliliği :

Ortodontistinizin belirlediği zaman aralıklarında düzenli olarak randevuları takip etmek tedavinin uzamasını engelleyeceği gibi tedavi sırasında oluşabilecek komplikasyonları en aza indirger.

Uyum :

Ortodontik tedaviniz sırasında doktorunuzun yeme içme, bazı aygıtların kullanımı gibi önerilerine birebir uymak tedavinin başarısını arttıracaktır.

Diş Hekimi Ziyaretleri :

Ortodontiste giderken diş hekiminize gitmeyi de ihmal etmeyin. Gerek koruyucu (fluor tedavileri) gerekse rutin tedavileriniz için diş hekiminizi düzenli olarak yılda 2 kez ziyaret etmelisiniz.